Jump to content

Alexa de ARRI


Recommended Posts

Hola a todos,

 

Las mencioné hace un tiempo pero me cuesta resistirme a la ARRI D-21: serie ALEXA de ARRI

 

La premiere fue en el AFC Micro Salon de París por allá febrero de este año.

 

February 18, 2010, PARIS

ARRI unveiled the working prototype of ALEXA, its new digital camera system, to over 200 of the industry’s most respected Directors of Photography at the AFC (Association of French Cinematographers) annual event,

Micro Salon.

 

After the presentation, a series of hands-on demonstrations of the ALEXA were given to eager professionals, including top French DOPs, Bruno Delbonnel (AFC, ASC),

Eric Gautier (AFC), Denis Lenoir (AFC, ASC), Michel Abramowicz (AFC). Aquí la nota de prensa

 

En la nota ARRI comenta que la Alexa lleva un sensor CMOS con una sensibilidad equivalente a 800ASA, bajo ruido y una latitud de 13 stops.

 

De este evento han salido dos videos:

 

http://www.youtube.com/watch?v=vEGkX338i1U

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=xf7EzZR8Keg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Pero la cosa no se queda ahí, ARRI la anuncia al precio de 50 mil euros (por los 60 mil de la Sony SRW-9000 por poner un ejemplo)

 

Y ya se puede empezar a reservar: www.arridigital.com/alexa-reservation

 

alexa-reservation-header.jpg

 

Antes dije serie Alexa porque son tres modelos:

 

2009_09-10_DCS_Brochure_TitleResize.jpg

 

table_0.jpg

 

Aquí tenéis más datos: ARRI Introduces a New Family of Cameras

 

Será presentada oficialmente en el inminente NAB 2010 de Las Vegas ;)

 

 

 

Estaba viendo el primer video y... ¡toma! ¡toma! y ¡toma! ¡Que grande es ARRI! Lleva salida 3G-SDI: video sin comprimir 444 por un solo cable :o

(A tomar por c... el Dual HD-SDI ¡bien!)

 

 

Imagino que si existe la opción de ampliar el magneto de Sony SRW-5100 la cámara Sony SRW-9000 también incluirá esta conexión en futuras actualizaciones :unsure:

 

Ah! Y un tutorial sobre la Alexa

 

Creo que no me dejo nada :blush:

Edited by Birux
Link to comment
Share on other sites

Impresiones de Mike Curtis sobre la ALEXA en "HD for Indies": Arri Alexa - look out Red!

 

MAZING looking footage, ProRes to SxS cards onboard! ProRes4444 (w/out alpha) for 4:4:4, and ProResHQ for 4:2:2. Also 4:2:2 or 4:4:4 HD-SDI, also ArriRAW raw bayer data at 3.5K resolution - LOTS of choices.
Link to comment
Share on other sites

Yo quiero una de estás para reyes ;)

No habrá que esperar tanto B)

 

Más detalles sobre la ALEXA:

 

-Playback de las secuencias ARRIRAW en QuickTime ( se supone que al estilo RED)

-Conformado Offline/Online con el propio ARRIRAW (Al estilo de como lo hace la Phanton Gold y demás de Vision Research).

-Posibilidad de trabajar con archivos ProRes directamente desde cámara. On board. A través de una serie presumiblemente de ranuras. ProRes 4:2:2, ProRes HQ y ProRes 4:4:4. Además, vamos a poder grabar el ARRIRAW paralelamente en grabadores del tipo Codex , simultaneamente

- Decisiones de color en tiempo real, dentro del Timeline del FCP (Ajustes CDL, exposición, blanco,..)

- Compatibilidad entre archivos y maquinas , diferentes formas y metodos de conformado , etalonaje (Scratch, Filmlight, o Color)

- Posibilidad de exportar DPX ( NO RAW) para entornos que no soporten los archivos ARRI RAW

 

383_2009-08-09-alexa-ev-_opt.jpg

 

 

 

Codex es otra pequeña gran maravilla: un grabador portatil que permite grabar señal sin comprimir (dos cámaras a la vez) y, visto lo visto, también archivos RAW :o

 

portable.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nota de prensa de ARRI: ARRI ALEXA camera offers native ProRes capture for Final Cut Studio

 

ARRI today announced that its new ALEXA digital camera now includes native support for Apple ProRes codecs used in Final Cut Studio. The ALEXA camera supports Apple ProRes 422 (HQ) and ProRes 4444, and allows stunning HD images to be captured and recorded onto commercially available removable storage media.

 

Muy interesante que una nota de prensa de un fabricante de cámaras incluya un programa de edición: Final Cut :o

 

 

Ahora solo falta que grabe archivos .mxf con el codec DNxHD para Avid y será la cuadratura del circulo :lol: Por desgracia, porque sería una gran cosa que alguna cámara diera a elegir directamente en menús el contenedor de video, .mov o .mxf, y el codec, ProRes o DNxHD ¿no?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Articulo de la Alexa en el NAB 2010

 

Alexa, la nueva cámara digital de ARRI, encandila al NAB

 

Adrian Widera, director de estrategia y desarrollo de negocio en ARRI, ha comentado que “combinando nuestra tecnología de imagen digital directamente con ProRes hace que la Alexa sea el sistema de cámara digital de más alta calidad disponible. La simplicidad, el acceso inmediato a ProRes trae un nuevo nivel de productividad para los profesionales del mercado del cine y el broadcast”.

 

http://www.youtube.com/watch?v=lvkyE_9gjVQ

Link to comment
Share on other sites

Que maravilla! Quien la tuviera en sus manos. En fin me queda grande la verdad, no tengo yo nivel para manejar tal "cacharro". Por cierto supongo que la serie Alexa es una serie dentro de la Arri D-21 no? Porque tengo entendido que en España se rodó la La isla interior con la Arri D-21, siendo si no me equivoco la opción elegida después de que Juan Antonio Castaño, su director de Fotografía, estuviera dudando entre una sony y ésta. El reportaje esta publicado en una popular revista del medio, cameraman. Por si te interesa otro proyecto -esta vez a nivel internacional- que se esta rodando con la Alexa es Anonymous de Roland Emmerich.

 

Saludos y si la pruebas algún día ya nos contarás eh!? ;)

Link to comment
Share on other sites

Que maravilla! Quien la tuviera en sus manos. En fin me queda grande la verdad, no tengo yo nivel para manejar tal "cacharro". Por cierto supongo que la serie Alexa es una serie dentro de la Arri D-21 no? Porque tengo entendido que en España se rodó la La isla interior con la Arri D-21, siendo si no me equivoco la opción elegida después de que Juan Antonio Castaño, su director de Fotografía, estuviera dudando entre una sony y ésta. El reportaje esta publicado en una popular revista del medio, cameraman. Por si te interesa otro proyecto -esta vez a nivel internacional- que se esta rodando con la Alexa es Anonymous de Roland Emmerich.

 

Saludos y si la pruebas algún día ya nos contarás eh!? ;)

Yo solo la tocaría en alguna presentación o curso (de esos que no paro de hacer)... el que de verdad se "pondrá las botas" será Pol ;) :blush:

Link to comment
Share on other sites

ARRI lo pone fácil: DIRECT TO EDIT (DTE)

 

Alexa takes the revolutionary step of recording Apple QuickTime files containing Apple ProRes 4444 or Apple 422 (HQ) encoded images onto on-board SxS memory cards. These files can then be edited immediately, greatly speeding up the production process.

 

Lo bueno no es solo poder grabar en ProRes 4444 o ProRes 422 HQ sobre tarjetas de memoria SxS...

 

Productions recorded in uncompressed HD or ARRIRAW for an off-line/on-line workflow gain another benefit: the QuickTime/ProRes off-line editing proxy is created directly in camera, carrying the exact same images, audio, timecode and metadata as the on-line HD or ARRIRAW material. This removes the time-consuming extra step of ingesting and creating an off-line copy, plus it ensures complete congruency between off-line and on-line material.

 

...sino que podemos grabar en HD sin comprimir o ARRIRAW y generar al mismo tiempo proxy's en ProRes en cámara para trabajar en offline :o

 

DTE-flow.jpg

 

 

No se que pensaréis, pero seguro que Sony se debe estar revolviendo al ver imágenes de sus tarjetas SxS en la competencia y grabando en ellas archivos .mov (en lugar de .mxf y su codec mierdoso XDCam) :lol:

 

DTE-header.jpg

Link to comment
Share on other sites

Primeras impresiones de los afortunados DoP's (Director of Photography) que la han probado:

 

ALEXA prototype shoot - Tom Faehrmann

 

We arrived with a truck full of lighting equipment, but ended up shooting with only what we found in his workshop: two 100 W desk lamps. Since ALEXA has a true and completely noise free ISO of 800, the light we captured looks completely natural and authentic

 

I was very curious how ALEXA would handle skin tones. In the past I have not been very happy with the way that digital cameras reproduce skin tones; it has always looked like the skin had been sanded down and then mutated into a porcelain surface - a far cry from the way real human skin looks.

 

ALEXA-Tom-Faehrmann.jpg Tom Faehrmann

 

 

ALEXA prototype shoot - Stijn Van der Veken, SBC

 

The highlight exposure was excellent; I was very impressed. With the street lights in the night material you could actually see the light bulbs and the structure of the lamp housing. With most other cameras, that whole area would have been blown out with no definition, except on film.

 

we shot in the Berlin Botanical Gardens. The intense colors of these flowers were a really nice test for the color processing. There are also no artifacts, and that is a big thing. Out of focus, blurry middle-grey parts of the image are always a challenge for digital cameras, but the ALEXA renders them perfectly. High contrast contours are also very difficult for digital cameras and they usually show some sort of artifact. With the ALEXA, there are no artifacts at all, even in these difficult areas.

 

ALEXA-Stijn.jpg Stijn Van der Veken

 

 

Podéis ver imágenes de estas pruebas en este enlace en Facebook :blink:

con más comentarios ;)

Link to comment
Share on other sites

Foro en la web de ARRI: www.arridigital.com/forum

 

A imagen y semejanza de otros (como el de Avid) lo moderan trabajadores de ARRI, un ejemplo:

 

MichaelBravin

ALEXA JEDI

Administrator

Newbie

Posts: 38

 

Re: SxS

« Reply #2 on: April 06, 2010, 10:31:59 PM »

Bob

 

The new site is HERE! All this was a secret till tonite at the DGA

The ALEXA will record ProRes to SxS cards with either 4:2:2 or 4444 codecs, wiith Log C

Simultaneous ARRIRAW via T Link and Uncompressed HD is also available.

 

Michael Bravin

ARRI, Inc.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lo pongo también en este tema:

 

www.gluetools.com

 

gluetools_logo.jpg

 

 

Son unos plugins que permiten trabajar con archivos de datos (DPX, Cineon, ArriRaw, los RAW de las Phantom, etc) en Final Cut

 

Bueno, bonito y... caro de cojones :(

 

Aquí lo comentaron en su momento: Soporte del ARRI RAW para FINAL CUT

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ya tenemos dos por aquí: Videoreport adquiere dos cámaras ARRI Alexa

 

Videoreport, ha adquirido dos cámaras digitales Alexa, presentadas en el último NAB por ARRI. La cámara soporta Apple ProRes 422 (HQ) y ProRes 4444, y permite conseguir imágenes en Alta Definición para ser capturadas y grabadas en soportes de almacenamiento extraíbles comercialmente disponibles

 

La solución de workflow de la cámara Alexa ofrece grabación nativa de imágenes comprimidas HD ProRes en tarjetas SxS de alto rendimiento y otorga acceso instantáneo, visualización y edición de las imágenes en Final Cut Pro de Apple sobre ordenadores y portátiles Mac. No se requieren pasos de introducción previa de los datos o conversión de códigos
Link to comment
Share on other sites

Gracias a Pol por el "chivatazo": Un corto con la ALEXA :blush:

 

http://vimeo.com/14079502

 

Grey - Drew Zeran

 

Crew

 

Writer l Director: Andre Rehal

Cinematographer: Michael R. Brazeau

Editor: Drew Stevenson

Sound: Nadia Awad

Colour Correction l VFX: Scott McIntyre

1st AC: Cameron Stoltz

 

Tech Specs

 

Camera - ARRI ALEXA

Lensing - Cooke S4's

ASA - 800 (interiors), 1600 (night exteriors)

Gamma - Log C

Edit - FCP

Grading - Apple Color

Edited by nickeditor
Link to comment
Share on other sites

Ya tenemos los datos técnicos que publica Arri: Technical Data

 

 

 

Y dos proyectos en los que se ha usado/ se está usando la ALEXA:

 

 

ANONYMOUS de Roland Emmerich con fotografía de Anna Foerster

 

anna-forester.jpg

 

http://www.youtube.com/watch?v=WwZLYUdbs-c&hd=1

 

 

 

THE INVENTION OF HUGO CABRET de Martin Scorsese con fotografía de Robert Richardson y la colaboración de Vince Pace para la configuración de los rigs 3d

 

Concurrent with product roll-out is the pioneering use of ALEXA by PACE on the forthcoming 3D motion picture The Invention of Hugo Cabret, directed by Martin Scorsese, which entered principal photography on the 28th of June with Robert Richardson, ASC as cinematographer. PACE, a key technical partner for ARRI and the first customer worldwide to take delivery of ALEXA, is supplying cameras, lenses, stereoscopic systems and a new generation of 3D rigs designed around the camera.

 

Commenting on his investment in ALEXA, Vince Pace, CEO, stated “PACE is excited by ALEXA’s roll-out into the new age of stereo cinematography. Our commitment to the industry is centered around the fact that the new trend in 3D has to be built on a strong 2D legacy. ARRI has done just that, delivering a camera with both technical and creative performance that raises the bar for digital cinematography. For a DP, the camera delivers on increased dynamic range and sensitivity to help make the transition to 3D seamless. For PACE, supporting a unique film like Hugo Cabret in 3D with ALEXA is important, and we are proud to be involved.”

 

Más información sobre la configuración de los rigs 3d y una foto:

 

steadivision.jpg?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1279198305453

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ampliación de mi ojito derecho: ALEXA Plus

 

b_alexa_plus_1.jpg

 

· Built-in remote control features

ARRI Wireless Remote System (WRS) functionality

real-time wired or wireless remote control of lens functions and camera REC/STOP

 

· Built-in ARRI Lens Data System (LDS)

lens mount incorporates new LDS contacts

numerical lens data and depth of field display in viewfinder and MON OUT

lens metadata in ProRes, HD-SDI and ARRIRAW

easier speed/iris ramps

 

· Lens Data Archive (LDA) for use with non-LDS lenses

· Lens synchronization for 3D

· A second MON OUT output (1.5G HD-SDI)

· A third RS accessory power output

· Built-in position and motion sensors

· Quick switch BNC connectors

can be exchanged without camera disassembly

 

b_alexa_plus_2.jpg

 

http://www.youtube.com/watch?v=T3bMycwyLYw

 

 

Por si me dejo algo: la nota de prensa

Link to comment
Share on other sites

También del IBC llega la noticia del acuerdo de colaboración entre ARRI y Colorfront para el desarrollo de la herramienta Colorfront On-Set Dailies

 

 

splashscreen_360.png

 

ARRI and Colorfront have announced a partnership for a brand new digital dailies product that will provide filmmakers with new levels of productivity and cost-efficiency. The agreement sees the launch of Colorfront On-Set Dailies, a state-of the-art digital dailies tool optimised for use with ARRI's ALEXA and ARRIFLEX D-21 digital cameras and their workflows.

 

The new system, expected for release in Q4 2010, incorporates production-proven tools for dailies work – playback and sync, QC, color grading, audio and metadata management, simultaneous faster-than-real time deliverables in all common file formats – and combines the best of ARRI's color and image science. Along with providing benefits for productions involving ARRI digital cameras, Colorfront's system also integrates into any digital dailies workflow, providing a fast and efficient pipeline into subsequent postproduction processes.

 

http://www.youtube.com/watch?v=kWHRrKVUQJQ

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Algunas noticias desde la web de ARRI:

 

 

Videoclip grabado con la Alexa en 3d usando el anaglifo: ALEXA MEETS ARIANNA GILLIS FOR 3D VIDEO

 

http://vimeo.com/14849374

 

Toronto-based production company, Stereo3D Unlimited, recently shot the stereoscopic 3D music video “Shake The Apple” for Ariana Gillis. The four minute video was shot at Stereo3D Unlimited’s studio in Toronto using two Arri Alexa cameras, Zeiss Master Prime lenses, the Stereo3D Tango beamsplitter rig, and Dashwood Cinema Solutions’s Stereo3D Live™ calibration/analysis software. Post was completed in Final Cut Pro and After Effects with Dashwood Cinema Solutions’ Stereo3D Toolbox™

 

 

Una publi: ALEXA CONNECTS THE GENERATIONS

 

http://www.youtube.com/watch?v=7X6pqSHYUgY

 

We had two cameras, both armed with Angenieux 24-290 mm zooms. The ALEXA offers various recording formats, but based on the D-21’s amazing resolution on the Log C files it was only obvious to go down the same route, so we went straight into S.two decks capturing Log C and additionally captured ProRes 4444 on SxS cards on one of the cameras.

 

The camera has a high sensitivity of 800 ASA and it is recommended to keep it at this for capturing maximum dynamic range, so I decided to use a combination of Tiffen ND 2.1 and 1.2 filters. This allowed me to shoot as wide open as possible and minimize depth of field, which is a rule of thumb in the digital world. We then opted to view the Monitor Out in Rec 709.

Link to comment
Share on other sites

No está mal enterarse tarde <_<

 

Proyección de pruebas con Alexa

 

Video Cine Import (VCI) organiza el miércoles 10 de noviembre una proyección de material rodado con la cámara Arri Alexa por el director de fotografía Juan Carlos Gómez (AEC). La proyección tendrá lugar en la sede de la Academia de Cine (C/Zurbano, 3) a las 12 de la mañana. ¡Os esperamos!

 

A ver si repiten la proyección :blush:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.